piÄ…tek, 12 sierpnia 2011

Dziewięć zasad social media

SzperajÄ…c w sieci możemy znaleźć różne opracowania, interpretacje, mÄ…dre wywody, prace dyplomowe i wiele innych na temat social media. 

W jednej z takich publikacji możemy odnaleźć interpretację podstawowych zasad social media.

Po pierwsze, słuchaj.

Zasada pierwsza: udoskonalaj. 
Zawsze jest coś do poprawienia, dlatego udoskonalanie jest procesem, którego nie można przerywa. Sprawdzaj co jakiś czas słowa kluczowe, hasła, frazy, określaj cele i wskaźniki ich mierzenia (aktualizuj je koniecznie!) czy też zawężaj obszar, któremu się bliżej przysłuchujesz. Nie da się przyjrzeć każdemu członkowi social media, który byłby naszym potencjalnym odbiorcą - lepiej określić, na czym się skupiamy. Zbierając "głosy o naszej marce" z całego Internetu, będziemy poświęcać bardzo dużo, rozrzuconych i rozbieżnych danych. Lepiej skupić się na wycinku, ale zrobić to dobrze.
Zasada druga – przetwarzaj to co usÅ‚yszysz. Możesz zaplanować formy przepÅ‚ywu informacji, przykÅ‚adowo autorzy tekstu stworzyli „social media engagement playbook” w których okreÅ›lili kto, co, jak, kiedy, gdzie i dlaczego. Zbieraj uzyskany feedback, analizuj i wykorzystuj.
Zasada trzecia – nigdy nie przestawaj obserwować otoczenia! Tego chyba wyjaÅ›niać nie trzeba. 

Po drugie, mierz.

Zasada pierwsza – mierz to to ważne, nie to co wszyscy mierzÄ…. Należy wybrać odpowiednie elementy w stosunku do tego co chcemy siÄ™ dowiedzieć,  tylko wtedy możemy uzyskać dokÅ‚adny obraz. Nie wybieraj metody pomiarowej, bo wszyscy jej używajÄ… i fajnie brzmi. Warto stworzyć drogi aktywnoÅ›ci czÅ‚onków spoÅ‚ecznoÅ›ci – gdzie podejmujÄ… dziaÅ‚ania, gdzie wchodzÄ… w interakcje. Rób badania rynku, analizuj i wnioskuj. Dobry research nie jest zÅ‚y.
Zasada druga – liczby to nie wszystko. UzyskaliÅ›my trochÄ™ danych statystycznych – fajnie, ale co dalej? Suche liczby nic nie mówiÄ…, może ok wyglÄ…dajÄ…, ale tak naprawdÄ™ praca dopiero siÄ™ zaczyna! Trzeba je zanalizować, opatrzyć w treść, żeby Å‚Ä…czyÅ‚y siÄ™ i mówiÅ‚y coÅ› o tym o czym chcemy siÄ™ dowiedzieć. Szyj na miarÄ™ swoje raportowanie social media i mierz je caÅ‚y czas!
Zasada trzecia – zainwestuj czas na pomiar social media! (Nie)stety wiÄ™kszość mediów spoÅ‚ecznoÅ›ciowych bardzo prężnie siÄ™ rozwija, w zwiÄ…zku z czym czÄ™sto ruch na nich jest równie szybki. Dlatego też trzeba poÅ›wiÄ™cać dużo czasu na nieustanne analizowanie co tam w trawie piszczy, aby wyniki naszych analiz byÅ‚y aktualne i miaÅ‚y sens.

Po trzecie, zaangażuj się.
Zasada pierwsza  nie musisz rozmawiać bezpoÅ›rednio z ludźmi, by ich zaangażować. PrzykÅ‚adowe drogi dla realizacji tej zasady – dzielÄ…c siÄ™ informacjami pokazujesz zaufanie i swoje zaangażowanie w relacje. Po angielsku bardzo Å‚adnie nazwane sharing is caring. Dobrze jest być otwartym na oczekiwania i like’i i dislike’i. Fajnie jest też dopuÅ›cić uczestników do betatestów i sÅ‚uchać co majÄ… do powiedzenia. Buduj platformÄ™ do rozmowy, do wspólnej pomocy sobie nawzajem – wspieraj i pomagaj czÅ‚onkom swojej spoÅ‚ecznoÅ›ci.
Zasada druga – koniecznie stwórz politykÄ™ i przewodnik po social media. JeÅ›li zablokujesz social media, w obawie, że pracownicy bÄ™dÄ… siÄ™ wypowiadać o firmie, to oni i tak znajdÄ… drogi aby to zrobić. Z drugiej strony – dasz wszystkim wolnÄ… rÄ™kÄ™ w tym zakresie, to znajdÄ… siÄ™ tacy, którzy bÄ™dÄ… gadać gÅ‚upoty i tak naprawdÄ™ antyreprezentować TwojÄ… organizacjÄ™. Najlepiej stworzyć listÄ™ zasad dziaÅ‚ania w social media i zapoznać dobrze z politykÄ… komunikacyjnÄ… pracowników.
Zasada trzecia, bądź miły, społeczny i spójny. Przystosowanie się do otwartych kanałów komunikacyjnych wymaga czasu. Nie jest konieczne codzienne utrzymywanie rozmówek z członkami social media, ale bardzo ważne, żeby z nimi rozmawiać. Możesz mieć wpływ na ich życie, a ten wpływ będzie też wpływem na sukces Twojej organizacji. Nie można zautomatyzować zaangażowania w social media, ale trzeba pamiętać aby interakcje były regularne i zgodne z polityką organizacji.

Trochę ogólne bardziej wskazówki w którym kierunku zmierzać, niż restrykcyjne zasady, ale na pewno ciekawa próba usystematyzowania myśli o działaniach w social media w kilku prostych tezach. :)


Źródło: 9 Rules of Social Media , Radian6

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz