piątek, 12 sierpnia 2011

Dziewięć zasad social media

Szperając w sieci możemy znaleźć różne opracowania, interpretacje, mądre wywody, prace dyplomowe i wiele innych na temat social media. 

W jednej z takich publikacji możemy odnaleźć interpretację podstawowych zasad social media.

Po pierwsze, słuchaj.

Zasada pierwsza: udoskonalaj. 
Zawsze jest coś do poprawienia, dlatego udoskonalanie jest procesem, którego nie można przerywa. Sprawdzaj co jakiś czas słowa kluczowe, hasła, frazy, określaj cele i wskaźniki ich mierzenia (aktualizuj je koniecznie!) czy też zawężaj obszar, któremu się bliżej przysłuchujesz. Nie da się przyjrzeć każdemu członkowi social media, który byłby naszym potencjalnym odbiorcą - lepiej określić, na czym się skupiamy. Zbierając "głosy o naszej marce" z całego Internetu, będziemy poświęcać bardzo dużo, rozrzuconych i rozbieżnych danych. Lepiej skupić się na wycinku, ale zrobić to dobrze.
Zasada druga – przetwarzaj to co usłyszysz. Możesz zaplanować formy przepływu informacji, przykładowo autorzy tekstu stworzyli „social media engagement playbook” w których określili kto, co, jak, kiedy, gdzie i dlaczego. Zbieraj uzyskany feedback, analizuj i wykorzystuj.
Zasada trzecia – nigdy nie przestawaj obserwować otoczenia! Tego chyba wyjaśniać nie trzeba. 

Po drugie, mierz.

Zasada pierwsza – mierz to to ważne, nie to co wszyscy mierzą. Należy wybrać odpowiednie elementy w stosunku do tego co chcemy się dowiedzieć,  tylko wtedy możemy uzyskać dokładny obraz. Nie wybieraj metody pomiarowej, bo wszyscy jej używają i fajnie brzmi. Warto stworzyć drogi aktywności członków społeczności – gdzie podejmują działania, gdzie wchodzą w interakcje. Rób badania rynku, analizuj i wnioskuj. Dobry research nie jest zły.
Zasada druga – liczby to nie wszystko. Uzyskaliśmy trochę danych statystycznych – fajnie, ale co dalej? Suche liczby nic nie mówią, może ok wyglądają, ale tak naprawdę praca dopiero się zaczyna! Trzeba je zanalizować, opatrzyć w treść, żeby łączyły się i mówiły coś o tym o czym chcemy się dowiedzieć. Szyj na miarę swoje raportowanie social media i mierz je cały czas!
Zasada trzecia – zainwestuj czas na pomiar social media! (Nie)stety większość mediów społecznościowych bardzo prężnie się rozwija, w związku z czym często ruch na nich jest równie szybki. Dlatego też trzeba poświęcać dużo czasu na nieustanne analizowanie co tam w trawie piszczy, aby wyniki naszych analiz były aktualne i miały sens.

Po trzecie, zaangażuj się.
Zasada pierwsza  nie musisz rozmawiać bezpośrednio z ludźmi, by ich zaangażować. Przykładowe drogi dla realizacji tej zasady – dzieląc się informacjami pokazujesz zaufanie i swoje zaangażowanie w relacje. Po angielsku bardzo ładnie nazwane sharing is caring. Dobrze jest być otwartym na oczekiwania i like’i i dislike’i. Fajnie jest też dopuścić uczestników do betatestów i słuchać co mają do powiedzenia. Buduj platformę do rozmowy, do wspólnej pomocy sobie nawzajem – wspieraj i pomagaj członkom swojej społeczności.
Zasada druga – koniecznie stwórz politykę i przewodnik po social media. Jeśli zablokujesz social media, w obawie, że pracownicy będą się wypowiadać o firmie, to oni i tak znajdą drogi aby to zrobić. Z drugiej strony – dasz wszystkim wolną rękę w tym zakresie, to znajdą się tacy, którzy będą gadać głupoty i tak naprawdę antyreprezentować Twoją organizację. Najlepiej stworzyć listę zasad działania w social media i zapoznać dobrze z polityką komunikacyjną pracowników.
Zasada trzecia, bądź miły, społeczny i spójny. Przystosowanie się do otwartych kanałów komunikacyjnych wymaga czasu. Nie jest konieczne codzienne utrzymywanie rozmówek z członkami social media, ale bardzo ważne, żeby z nimi rozmawiać. Możesz mieć wpływ na ich życie, a ten wpływ będzie też wpływem na sukces Twojej organizacji. Nie można zautomatyzować zaangażowania w social media, ale trzeba pamiętać aby interakcje były regularne i zgodne z polityką organizacji.

Trochę ogólne bardziej wskazówki w którym kierunku zmierzać, niż restrykcyjne zasady, ale na pewno ciekawa próba usystematyzowania myśli o działaniach w social media w kilku prostych tezach. :)


Źródło: 9 Rules of Social Media , Radian6

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz